Yhtiö tavoittelee seuraavan 10 vuoden aikana 5–10 prosentin osuutta kansainvälisestä yli 200 miljardin euron tekstiilikuitumarkkinasta.
Kyse on tutkimuslähtöisestä yritystoiminnasta, missä Aalto-yliopiston tekemän innovoinnin ja perustutkimuksen jatkumoksi perustettu startup Ioncell Oy lähtee nyt etenemään uudentyyppisen tekstiilikuidun kaupallistamisen tiellä. Heinäkuussa yhtiön toimitusjohtajana aloittanut Antti Rönkkö arvioi, että kaupalliseen tuotantoon on mahdollista päästä aikaisintaan noin 4–5 vuodessa.
”Tällä hetkellä pyöritämme pilottia Aallossa, vuokraamme tiloja ja palkkaamme henkilöstöä. Kaikkeen tähän menee seuraavat pari vuotta, jonka jälkeen tavoitteena on siirtyä suurempaan demolaitokseen. Nollasta ei kuitenkaan lähdetä, sillä takana on kymmenen vuotta Aalto-yliopiston tekemää arvokasta tutkimustyötä”, toteaa aikaisemmin Nanso Group Oy:n toimitusjohtajana toiminut Rönkkö.
Julkinen innovaatioraha on ollut osaltaan edistämässä Ioncellin tarinaa, sillä Aalto-yliopisto on ollut useana vuotena yksi Suomen suurimmista julkisen innovaatiorahoituksen saajista. Rönkön mukaan deep tech -tyyppistä kehitystyötä tehtäessä eri tukimuotojen ja rahoitusväylien tärkeys korostuu, sillä kyseiset hankkeet ovat ajallisesti pitkiä.
”Ilman julkista tukea mukaan olisi saatava paljon syvätaskuisia ja kärsivällisiä sijoittajia. Vaihtoehtoisesti projekti pitäisi toteuttaa osana jonkun suuryrityksen T&K:ta. Ioncellin kohdalla olemme siinä mielessä hyvässä tilanteessa, että perustutkimus on tehty ja pääsemme etenemään kohti teollisen mittakaavan tuotantokokeiluja”, sanoo Rönkkö.
Teksti Ari Rytsy
Kuvat Aalto-yliopisto