Hyllyn täydeltä vastuullisuutta

Vastuullisuus ulottuu monessa yrityksessä strategiasta ja johtoryhmän keskusteluista aina arjen tekemiseen ja kauppojen hyllyille asti. Keskon vastuullisuus- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Riikka Joukio näkee pakkausratkaisuissa paljon potentiaalia kiertotalouden vahvistamiseen.

Päivittäistavarakaupassa liikkuu vuosittain suuri määrä tuotteita, joiden pakkausten vastuullisuutta ja ympäristövaikutuksia tarkastellaan entistä yksityiskohtaisemmin. Osa niihin liittyvistä vaatimuksista tulee suoraan lainsäädännöstä, mutta monet kaupan alan toimijat ovat myös itse ottaneet asiassa entistä suurempaa roolia.

Keskon konsernijohtoryhmässä keväällä 2021 aloittanut Riikka Joukio kertoo yrityksen strategisen kivijalan koostuvan asiakaskokemuksen parantamisesta, digitaalisten palveluiden kehittämisestä sekä vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä. Hänen mukaansa vastuullisuutta edistetään koko K-ryhmän arvoketjussa.

Riikka Joukion mukaan vastuullisuutta edistetään koko K-ryhmässä aktiivisesti.

”K-ruokakauppojen asiakas voi K-ruoka-sovelluksen avulla seurata oman ostoskorinsa kotimaisuus- ja ilmastotasoa. Monissa K-kaupoissa on nykyään myös erilliset hävikkihyllyt ja diginäytöt jakamassa tietoa vastuullisuudesta. Pirkka-tuotteet ovat puolestaan pakkausten osalta vastuullisuuden edelläkävijä”, listaa Joukio.

Eroon leikkokukkien muoviämpäreistä

K-ruokakauppojen omien merkkien eli Pirkan, Pirkka Parhaiden ja K-Menun kohdalla tehty pakkauslinjaus tähtää siihen, että pakkaukset ovat kierrätettäviä tai uudelleenkäytettäviä ja että muovin määrää niissä vähennetään 20 prosenttia vuoden 2025 loppuun mennessä. Huomiota on kiinnitetty myös kyseisten brändien pakkausmerkintöihin.

”Aikaisemmat tuotepakkausten kuvalliset materiaalimerkit korvataan selkokielisellä lajitteluohjeella. Tällä tavalla kierrättäminen tehdään kuluttajille helpommaksi ja varmistetaan, että pakkaukset päätyvät kierrätykseen asti”, sanoo Joukio.

Muovin käytön vähentäminen ei ole helppo tehtävä, mutta siinä on onnistuttu esimerkiksi kirsikkatomaattirasioissa, joiden kansi on korvattu ohuella muovikalvolla. Aiemmin K- kaupoissa mustista muoviämpäreistä myytävät Pirkka-leikkokukat ovat nykyisin esillä Stora Enson ja Keskon yhdessä kehittämässä aaltopahvilaatikossa, jossa on ainoastaan ohut vettä pitävä muovikerros. Myös kukkien kääreet ovat paperia.

”Pakkauksilla ja pakkausmateriaaleilla on iso rooli muun muassa tuotehävikin ehkäisemisessä, joka on yksi osa kiertotaloutta. Pakkausratkaisujen pitääkin vastata useampaan erilaiseen tarpeeseen. Toki kierrätettävyys on yksi iso osa sitä kokonaisuutta”, korostaa Joukio.

Pakkaussuunnittelussa luovuus pääsee valloilleen

Stora Enson Lahden tehtaan pakkaussuunnittelija Outi Honkavaara kertoo asiakkaiden olevan tänä päivänä erittäin ympäristötietoisia. Tämä heijastuu pakkausten luomisprosessiin, jonka pituus vaihtelee asiakkaasta ja tuotteesta riippuen. Lahdessa suunnitellaan vuosittainpakkauksia tuhansille eri tuotteille.

”Toisille asiakkaille löydetään ratkaisu perinteisistä pakkausrakenteista, toisille lähtökohtana voivat olla villitkin ideat. Monissa pakkauksissa pystymme hyödyntämään jo entuudestaan tuttuja ja toimivia rakenteita. Vastaavasti pidempiaikainen konseptisuunnittelu saattaa kestää kuukausia tai jopa vuosia”, kertoo Honkavaara.

Muovin korvaaminen pakkauksissa on selkeä trendi, joka on vauhdittanut aikaisemmin mainitun leikkokukkien myyntilaatikon kaltaisia uusia pakkausinnovaatioita. Honkavaara nostaa toiseksi esimerkiksi tuorekalan pakkaamiseen tarkoitetun, vuototiiviin EcoFishBox™- kalalaatikon, joka puolestaan poiki aaltopahvisen jäätelöpakkauksen korvaamaan muovisia ja metallisia pakkauksia irtojäätelön myynnissä.

”Pakkaussuunnittelua tehdään aina vähän eri lähtökohdista. Ympäristöasioiden lisäksi on huomioitava, miten hyvin pakkaus suojaa tuotetta, miten se soveltuu koko tuotanto- ja logistiikkaprosessiin ja miten sen ulkonäöllä vahvistetaan tuotteen brändiä”, listaa Honkavaara.

Uusimmat