Nostoapuvälineiden turvallisuus varmistetaan mobiilitekniikalla

”Konecranes on kehittänyt prosessin, joka lähtee siitä, että nostoapuvälineisiin asennetaan RFID-tägit, joiden avulla pystymme tunnistamaan nostoapuvälineet yksilöllisesti ja tarkistamaan niiden tarkastushistorian”, kertoo Petteri Ijäs Konecranesista.

Päivittäinen tarkastaminen ennen käyttöä jää tietenkin käyttäjän vastuulle, mutta sovelluksen avulla hän pystyy tarkastamaan nostoapuvälineen yksilölliset tiedot helposti ja nopeasti.

Konecranes on kehittänyt erillisen puhelinsovelluksen tähän tarkoitukseen, joka on integroitu yourKonecranes-asiakasportaaliin. Aluksi asentaja luo nosto­apuvälineen sovelluksen avulla, jonka jälkeen apuväline on aina helppo ja nopea tunnistaa sovellusta käyttäen. Asiakas voi helposti ja nopeasti tarkastella suoraan sovelluksesta apuvälineelle suoritetut toimenpiteet ja tarkastushistorian.

Apuvälineet tunnistetaan ja tarkastustiedot tallennetaan RFID-sirun käyttämää NFC-lähitiedonsiirtotekniikkaa hyödyntäen.

”Kun nostoapuvälineet on luotu Konecranesin järjestelmään, ne siirtyvät suoraan yourKonecranes-asiakasportaaliin. Kun tarkastukset on tehty, tulevat tarkastuspöytäkirjat myös suoraan asiakkaalle näkyviin asiakasportaalissamme. Täten tietoa pystytään sekä käsittelemään helposti että operoimaan tiedon mukaisesti.”

Kyse on suhteellisen yksinkertaisesta ideasta, mutta tarkastukset pystytään viemään prosessimuotoon.

”Silloin apuvälinetarkastuksia tehdään samalla tavalla, kuin miten Konecranes tekee nosturitarkastuksiakin. Asiakas saa tätä käyttäen täyden läpinäkyvyyden nosturien ja yksittäisten nostoapuvälineiden tilanteeseen sekä tarkastushistoriaan.”

Pätevä henkilö tarkastaa nostoapuvälineet määräajoin, jotta ne täyttävät voimassa olevat määräykset. Laki velvoittaa, että työväline on pidettävä turvallisena koko sen käyttöiän säännöllisellä huollolla ja kunnossapidolla. Huoltoasentaja voi myös suositella sopivampia nostoapuvälineitä toistuvien vikojen vuoksi.

Konecranesin mukaan järjestelmä toimii ja on aktiivisessa käytössä. Iso saksalainen autoteollisuuden toimija kertoo palautteessaan, että järjestelmä on hyvä ja helppokäyttöinen, ja että nostoapuvälinenäkymä yourKonecranes-asiakasportaalissa on selkeä. Asiakas on nyt laajentamassa yhdessä tehtaassa jo käytössä olevaa nostoapuvälineprosessia myös kaikkiin muihin tuotantolaitoksiinsa.

Teksti ja kuva Leif Lindberg

Uusimmat