Välkyksi nimetty mobiilisovellus on jo käytössä Efora Oy:ssä, joka Stora Enson tytäryhtiönä vastaa Imatran-tehtaiden ennakoivasta kunnossapidosta, projekteista ja korjauksista. Eforalaisia on Imatrantehtailla töissä 260.
Eforan kehitysjohtaja Veijo Pitkäniemen mukaan käyttäjätunnukset on jo avattu myös tehtaiden väelle.
”Tekninen valmius käyttöönottoon on olemassa jo, mutta jalkautamme tätä vielä Imatralla tovin omana kokonaisuutena.”
Stora Enson Imatran-tehtaat on maailman suurin nestepakkauskartongin valmistaja. Kaukopään ja Tainionkosken tehdasyksiköistä koostuvat tehtaat ovat Eforan suurin yksittäinen asiakasyksikkö.
Tilannekuva nopeasti kaikille
Koska jokaisella eforalaisella on älypuhelin, hyödynnetään sitä myös kunnossapidossa. Valtaosa vikailmoituksista tehdään mobiilisti, ja esimerkiksi kaikki työturvallisuuteen liittyvät havainnot ovat helposti raportoitavissa.
Jatkossa saataville tulevat myös olemassa olevat työtilaukset. Tiedot haetaan SAP-toiminnanohjausjärjestelmästä.
”Sovellus antaa kunnossapidon tilannekuvan yksittäisiä konelinjoja myöten. Asentajakin saa helposti ajantasaisen tiedon tilanteesta ja koneista, jotka hänen vastuualueelleen kuuluvat”, Pitkäniemi sanoo.
Oma väki mukaan
Projektipäällikkö Pekka Nokelainen Stora Enson Imatran-tehtailta huomauttaa, että SAP-järjestelmä on jatkuvasti käytössä, mutta hyvä on, että tiedot saadaan älypuhelimiin.
”Haluamme toki olla digiloikassa mukana.”
Hänestä on fiksua vaikka se, ettei tarvitse mennä valvomoon jotain asiaa katsastelemaan, kun tiedon saa suoraan puhelimeen.
”Emme täysin vielä edes ymmärrä, mitä älypuhelimet mahdollistavat tehokkuudenkin saralla. Ihan normijuttuja siis, listauksia tehdyistä ja tekemättömistä töistä. Pohdimmekin jo, että miksemme laittaisi oman vuoron sisälle vaikka WhatsApp-ryhmää helpottamaan ja nopeuttamaan tiedonkulkua. Katsotaan miten asia kehittyy.”
Stora Enson henkilöstö liittyy Eforan hallinnoimaan ja pyörittämään mobiilipalveluun kevään aikana. Nokelaisen mukaan puhelimet ostetaan tehtailla 110 henkilölle. Softat on asennettu puhelimiin jo etukäteen, joten tiiviin sovelluskoulutuksen jälkeen ollaan valmiina mobiilimaailmaan.
Muutama henkilö Stora Enson omasta kunnossapidosta on myös jo mukana käyttäjänä Eforan aloitettua mobiilisovelluksensa tämän vuoden alussa.
”Meillehän kuuluvat sopimuksen mukaisesti häiriökorjaukset. On tärkeää raportoida häiriön tiedot tarkasti kuvien kera SAP-järjestelmään. Tällöin myös Efora saa tietoa häiriöstä ja sen korjauksesta.”
Teksti Jaakko Liikanen
Kuvat Juha Sarkkinen