The Active Paper Companyn vetäjä Tomi Erho katsoo toimivansa oikeastaan elämysbisneksessä.
Paperin ja biotekniikan yhdistäminen hiipi VTT:n silloisen tutkijan Tomi Erhon ajatuksiin jo vuonna 2006.Seuraavana vuonna Tomi Erho oli Tekesin tukemassa bioaktiivisen paperitekniikan hankkeessa innovoimassa paperia, jolle painettu grafiikka tulee näkyviin vasta paperia kostutettaessa. VTT Venturesin, kahden bisnesenkelin ja Tekesin tukemana hän ryhtyi VTT:n spin off -yrityksen The Active Paper Companyn vetäjäksi.
”Halusin jatkaa eteenpäin, ettei lupaava hanke jäisi vain hyväksi tutkimusraportiksi”, Erho sanoo.
Riskirahoituksen ja startup -löylyjen tukemana hän pyrkii tosissaan bisnekseen nyt vuonna 2014.
”Katson kuuluvani myös biotalousklusteriin, onhan paperi tässä olennaista. Vaikka tätä nykyä olen enemmän elämysbisneksen puolella.”
Elämyksellisyyden ymmärtää, kun katselee ja erityisesti kastelee Erhon tuoteprotoja. Tarraan, lasinaluseen ja posti- sekä käyntikorttiin ilmestyy vedellä kostuttamalla uutta sisältöä. Patentoidun innovaation idea on materiaaliin painetuissa ohuissa kanavissa, jotka tuovat piilotetun grafiikan esiin.
Elämysbisneksen saralla markkinoinnissa voisi olla hyötyä siitä, että kuluttajan ja brändin välissä on jopa ”taianomainen” konkreettinen väline, jota hyödyntäen asiakkaita houkutellaan yrityksen tuotteiden pariin.
”Brändimarkkinoinnissa on paljon potentiaalia. Mutta tämähän ei ole siis vielä alkuperäisen idean mukaista biotekniikan hyödyntämistä”, Erho selventää.
Biotekniikka tulee mukaan Erhon kaavailemissa tuotteissa, joissa paperiin lisättäisiin biokemikaaleja – tällöin tekniikka mahdollistaisi muun muassa diagnostisten mittausvälineiden valmistuksen. Esimerkiksi veden ph-arvon tai juoman sokeripitoisuuden voisi mitata paperisuikaleella, johon on lisätty kyseiseen näytteeseen reagoivaa kemikaalia.
Erhon kokemana biotalousklusterin uudenlaiset arvoketjut hakevat vielä muotoaan. Syy on hänestä siinä, ettei uutta ja erikoista tekniikkaa käyttävillä aloittelevilla yrityksillä ole oikein sijaa suurten yhtiöiden strategioissa.
”Onhan se haastavaa pienin resurssein testata ja kaupallistaa tuote niin pitkälle, että isommatkin toimijat siitä kiinnostuisivat.”
Teksti: Jaakko Liikanen
Kuva: Matti Immonen