Metsä Groupin tavoitteena on vähentää puunhankinnan fossiilisia hiilidioksidipäästöjään 30 prosenttia vuoden 2022 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Puunhankinnan suurimmat päästöt syntyvät kuljetettaessa puuta jatkojalostukseen tehtaille kuorma-autoilla, junilla ja laivoilla.
Metsä Group ja AtoB@C Shipping ovat yhteistyössä sitoutuneet vähentämään puunkuljetusten päästöjä vuoden 2022 lähtötasosta 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.
”Metsä Groupin päästövähennystavoite vaatii konkreettisia askelmerkkejä ja sitoutuneita logistiikkakumppanuuksia, joiden myötä voimme edetä määrätietoisesti kohti vuoden 2030 tavoitettamme. Metsä Groupin päästövähennysten tiekartalla kumppaneidemme kanssa tehdyt sitoumukset kattavat nyt yli 90 % merellä tapahtuvista puunkuljetuksista”, sanoo Metsä Groupin puunhankinnan ja metsäpalvelujen tuotantojohtaja Hannu Alarautalahti.
AtoB@C Shipping -yhtiöllä on meneillään merkittävä investointiohjelma, jonka myötä yhtiön laivasto uudistuu vuoteen 2026 mennessä 12 sähköhybridialuksella. Päästövähennyksen mahdollistavat laivaston uusimisen lisäksi operatiivisen tehokkuuden parantaminen esimerkiksi Virtual Arrival -konseptia hyödyntämällä, modernit energiaratkaisut satamissa sekä siirtyminen käyttämään uusiutuvaa laivapolttoainetta.
”Yhteistyö on avainasemassa päästöjen vähentämisessä, ja olemme iloisia, että myös asiakkaamme ovat sitoutuneet kunnianhimoisiin päästövähennystavoitteisiin. Uudet Green Coaster -sarjan hybridialukset yhdessä muiden tehokkuutta parantavien toimenpiteiden kanssa luovat hyvän pohjan tavoitteiden saavuttamiseen”, kommentoi AtoB@C Shippingin hallituksen puheenjohtaja ja ESL Shippingin toimitusjohtaja Mikki Koskinen.