Testaus oli Stora Enson ja hakekuljetuksia operoivan Mantsinen Groupin yhteishanke. Ajoneuvon älykkään ohjausjärjestelmän ja varustelun toimitti Hiab (osa Cargotecia), joka on kehittänyt järjestelmää yhdessä VTT:n kanssa. Automaattiajamisen ydintoiminnot perustuivat VTT:n kehittämään ohjelmistoon. Turvallisuustyössä oli mukana myös InnoTrafik ja VTT. Nokian Renkaat oli mukana hankkeessa testaamassa Nokian Tyres Intuitu -älyrenkaita.
Automaattisen ajamisen tueksi suunnitellun etäohjauksen edellyttämää mobiiliyhteyttä testattiin puolestaan Elisan toteuttamalla ja operoimalla yksityisellä 5G-verkolla. Nopeat ja lyhyen viiveen 5G-yhteydet mahdollistavat automaatioratkaisujen hyödyntämisen tulevaisuudessa.
Kokeilussa ajoneuvo opetettiin kulkemaan Uimaharjun tehdasalueella mahdollisimman sujuvasti ja turvallisesti. Se varustettiin erilaisilla ohjausjärjestelmillä, kameroilla, tutkalla ja sensoreilla, jotka mahdollistivat auton turvallisen ajamisen tehdasalueella. Automaattisen ajamisen seurantajakso kattoi eri vuodenaikoja ja sääolosuhteita, ja se sujui ilman tapaturmia.
Operaatiojohtaja Lauri Kuusisto Stora Enson Suomen puunhankinnasta kertoo kokeilun auttaneen ymmärtämään laaja-alaisesti automaattisen ajamisen etuja ja haasteita tehtaiden sisäisissä raaka-ainekuljetuksissa.
”Automaattisesta kuorma-autosta oli tässä testissä hyötyä varsinkin polttoainetehokkuuden näkökulmasta. Samalla tuli osoitettua, että automaattinen ajaminen on mahdollista toteuttaa turvallisella tavalla, kunhan alueen tekniset perusrakenteet ovat kunnossa.”