Liian isokenkäinen tekstiiliteollisuus

Globaalit vaatebrändit hakevat materiaaleihinsa uusia vaihtoehtoja. Tekstiili- ja vaateteollisuuden ekologinen jalanjälki on erityisesti puuvillan viljelyn ympäristöllisen ongelmallisuuden vuoksi suuri.

Haaste on tuttu myös ruotsalaisessa H&M Hennes & Mauritz AB:ssa. Yhtiö on investoinut Infinited Fiber Companyyn.

– Materiaalivalikoimiemme laajentaminen ja monipuolistaminen Infinited Fiber Companyn kehittämän Infinnan kaltaisella materiaalilla on tärkeää saavuttaaksemme omat kestävän kehityksen tavoitteemme. Lisäksi se on yksi tapa, jolla voimme myötävaikuttaa koko alan muuttamiseen, toteaa H&M CO:LABin sijoitusjohtaja Erik Karlsson. Hänen vastuualueellaan H&M:n investointiyhtiössä on erityisesti ”sustainable fashion”.

Infinna-uusiokuidun tekee erityisen kiinnostavaksi se, että kierrätetyn materiaalin ominaisuudet sopivat moniin tuotesovelluksiin.

– Infinna sopii täydellisesti niiden materiaalien ja teknologioiden kanssa, joita tarvitsemme saavuttaaksemme vuoteen 2030 asettamamme tavoitteen käyttää tuotteissamme vain kierrätettyjä tai kestävämpiä materiaalilähteitä. Siksi meidän on varmistettava, että Infinnan kaltaisia innovatiivisia kuituja kehitetään ja kaupallistetaan.

Karlssonin mukaan H&M:n muutaman vuoden kokemus Infinnasta on osoittanut sen, että materiaali on monia muita uusia selluloosakuituja puuvillamaisempi.

– Puuvilla on volyymiltaan suurin materiaalimme. Olemme siis erittäin kiinnostuneita vaihtoehdoista, joilla voimme sitä korvata. Pidämmekin Infinnan markkinapotentiaalia erittäin hyvänä.

Resurssikysymysten äärellä

Infinited Fiber Companyn toimitusjohtaja Petri Alava korostaa yhtiön suurten asiakasyritysten tietotaitoa muun muassa kuluttajaymmärryksessä.

– Meillä ei ole suoraa kontaktia kuluttajiin. Teknologiayhtiönä roolimme on mahdollistaa kestävämpi materiaalituotannon teollisen toteutuksen tapa.

Alavalla sekä yhtiöllä on toki käsityksensä kestävyyden, vastuullisuuden, ja kierrätettävyyden arvostuksesta sekä toimintaympäristöä muokkaavasta lainsäädännöstä. Megatrendit myös laajasti ajatellen muokkaavat monin tavoin maailmaa ja vaikuttavat näin erilaisten tuotteiden kysyntään.

– Tarkemmassa kuluttajatuntemuksessa ja kulutustapojen muutoksessa tukeudumme kuitenkin mm. H&M:n ja Adidaksen kaltaisiin yrityksiin. Strategiset kannanotot tulevat niiltä. Mutta esimerkiksi resurssiniukkuus on totta. Materiaalien käytön on muututtava, se on varsin selvää.

Kemin Veitsiluodossa vuoden 2026 alussa aloittava Infinited Fiber Companyn teollisessa mitassa uusiokuitua valmistava tehdas muuttaa osin toimintaa, sillä tuolloin yhteys kuluttajiinkin osin vahvistuu.

– Toimitussopimuksia on jo solmittu. Vuoden 2026 alusta alkaen olemme mukana myös tuotannossa ja vastuullemme tulevat muun muassa kestävyyteen sidoksissa olevat jäljitettävyyteen ja energiankulutukseen liittyvät asiat.

VTT:ltä Infinited Fiber Companyksi

Infinited Fiber Company on kulkenut pitkän tien nykytilanteeseen. VTT:llä tutkittiin professori Ali Harlinin johdolla selluloosakarbamaattiteknologiaa jo 1990-luvulla. Infinited Fiber Company sai alkunsa vuonna 2015, kun Alava kaupallisti yhdessä Harlinin kanssa tutkijoiden kehittämän teknologian.

Tänään yhtiön kehittämä uusiokuituteknologia hyödyntää puuvillapitoista tekstiilijätettä ja muita selluloosan sivuvirtoja, kuten paperia ja olkea. Lopputuloksena saadaan uutta, puuvillamaista tekstiilikuitua.

Yhtiöön ja sen Infinna-uusiokuituun ovat investoineet jo monet suuret kuluttajatuotebrändit – kuten H&M, Adidas ja verkkokauppajätti Zalando.

Uusimmat