Pakkaussuunnittelija Outi Oravainen katsoo kohti kameraa.

Pakkaussuunnittelun ajatusjohtaja 

Outi Oravainen on kerännyt pakkausvideoillaan vuodessa 47 000 TikTok-seuraajan yhteisön. Siitä on myös ammatillista hyötyä. 

Pakkaussuunnittelija Outi Oravainen on toiminut yksinyrittäjänä runsaat kymmenen vuotta. Muutama vuosi sitten hän oli lähes ummikko sosiaalisen median suhteen. Korona-aikana työt loppuivat, ja hän päätti opiskella, mitä sosiaalisessa mediassa tehdään.  

”Asiakkaani tarvitsevat sosiaalista mediaa tuotteidensa markkinointiin, ja minua hävetti, etten kyennyt keskustelemaan heidän kanssaan tästä markkinoinnin osasta. En ymmärtänyt siitä mitään”, hän sanoo.  

Oravainen kävi etäkurssin, jossa opitun teorian perusteella hän loi Instagram-profiilin.  

”Postasin valokuvia, mutta se tuotti tuskaa eikä johtanut mihinkään. Päätin kuitenkin katsoa vuoden, miten se toimii. Olin sen jälkeen jättämässä koko touhun, mutta kaveri jankutti, että tekisin edes yhden videon TikTokiin.” 

TikTokista Oravaisella oli vielä vähemmän kokemusta, mutta hän taipui lopulta kokeilemaan.  

”Ihan ensimmäisessä videossa perkasin viiden kilon laatikosta mansikoita pakkaseen. Tuijotin aaltopahvilaatikkoa ja mieleeni tuli ainakin kymmenen asiaa, jotka halusin siitä sanoa. Tein siitä videon ja laitoin menemään.” 

TikTok lähti heti rullaamaan hyvin.  

”Kaikki sanoivat, etteivät ymmärrä; sinähän puhut pahvilaatikosta! Silloin vasta tajusin, että niinpä. Pakkaukset ovat kaikille ihmisille jokapäiväinen asia, mutta kukaan ei tule niitä ajatelleeksi.” 

Someresepti syntyi siitä. Oravainen esittelee videoillaan pakkauksia – hän puhuu niistä mitä mieleen juolahtaa ilman käsikirjoitusta tai editointia – ja seuraajia on kertynyt vuodessa 47 000. Suosituimpia videoita on katsottu yli puoli miljoonaa kertaa.  

”Saan tyydytystä siitä, että saan jakaa oikeaa tietoa esimerkiksi kierrättämisestä ja ekologisista valinnoista.” 

Oravainen palkittiin tänä vuonna digitaalisen markkinoinnin Grand One -palkinnolla parhaasta somepresenssistä vain puolen vuoden TikTok-uran jälkeen.  

Yhteisö kiinnostui pakkauksista 

Aktiivisista seuraajista koostuva yhteisö on tärkeä osa Oravaisen sometoimintaa.  

”Pyrin vastaamaan mahdollisimman moniin kysymyksiin ja saan paljon toiveita sisältöön liittyen. Lähes kaikki sisältöideat tulevat seuraajilta.” 

Yhteisöstä on ammatillistakin hyötyä.  

”Kommenttien ja keskustelun kautta olen oppinut valtavasti kuluttajien käyttäytymisestä. On hyödyllistä saada näkemystä oman ammatillisen kuplan ulkopuolelta.” 

Samalla Oravaisesta on tullut pakkaussuunnittelun ajatusjohtaja, mikä on tuonut näkyvyyttä myös perinteisessä mediassa ja pitää huolta siitä, että töitä on niin paljon kuin hän ehtii tehdä.   

Hän on myös alkanut tehdä jonkin verran kaupallisia yhteistöitä. Nekin hän toteuttaa omalla tinkimättömällä tyylillään.  

”Yhteistyövideot ovat samanlaisia videoita kuin muutkin, mutta saatan tietää vähän enemmän taustoja vaikkapa pakkauksen ympäristöystävällisyydestä. Toteutan myös yhteistyövideot ilman käsikirjoitusta.” 

Positiivisia Oravaisen videot ovat aina, eikä hän halua nostaa ketään tikun nokkaan esittelemällä erityisen huonoja pakkauksia.  

”Ehkä siksi myös yhteisön keskustelu ja saamani kommentit ovat pysyneet todella positiivisina.” 

Nuoret ovat alkaneet myös kysellä, miten pakkaussuunnittelijaksi pääsee ja voisiko Oravainen vinkata uramahdollisuuksista ja auttaa työhakemuksen tekemisessä.  

”Lupasinkin pitää liven, jossa nuoret saavat tulla juttelemaan työuran aloittamisesta ja opintojen päättämisestä, ehkä myös yrittäjyydestä.” 

Työ opetti 

Outi Oravainen valmistui graafiseksi suunnittelijaksi 1990-luvulla, jolloin pakkaussuunitteluun ei voinut erikoistua missään, eikä se olisi tullut hänelle edes mieleen.  

”Tuolloin ei ollut töitä joka oksalla, ja ensimmäinen hakemani työpaikka sattui olemaan assistentin tehtävä pakkaussuunnittelutoimistossa. Siellä etenin vuosien varrella suunnittelijaksi, ja mitä enemmän pakkaussuunnittelusta opin, sitä enemmän siitä myös kiinnostuin.” 

Uransa aikana hän on ollut palkkatöissä myös esimerkiksi silloisella Altialla inhouse-suunnittelijana, josta on jäänyt mieleen huippukohtana Koskenkorvan vodkan lahjalaatikko, joka nostettiin Vuoden Huiput -ehdokkaaksi.  

Viimeaikaisista töistä mielessä on esimerkiksi Valiolle tehty glögisarjan design-uudistus sekä puhtaasti TikTok-videoita varten tehty suklaarasia, jossa oli ideana näyttää koko pakkaussuunnitteluprosessi askel kerrallaan.  

”Seuraajat saivat myös vaikuttaa suunnitteluun ja pyrin toteuttamaan heidän ideoitaan mahdollisimman paljon. Rasiasta tulikin todella hieno.” 

Pakkaussuunnittelijalta vaaditaan kolmiulotteista hahmotuskykyä, ymmärrystä painomenetelmistä sekä jatkuvaa oppimista uusista pakkausmateriaaleista.  

”Jos suunnittelija ei tiedä, mikä on kullekin materiaalille sopiva painomenetelmä, saattaa tulla hienoja suunnitelmia, joita ei kuitenkaan pystytä toteuttamaan. Se voi tulla tilaajalle kalliiksi.” 

Pakkausratkaisu tulee usein annettuna, ja suunnittelijan tehtävä on silloin puhtaasti graafista suunnittelua. Pienempien asiakkaiden pakkauksia voi päästä suunnittelemaan vapaammin aina materiaalivalinnasta lähtien.  

”Tärkein asia pakkauksessa on, että itse tuote pysyy ehjänä ja elintarvikkeiden osalta mahdollisimman pitkään käyttökelpoisena.” 

Somettamiseen Oravaisella on puolestaan vain yksi neuvo:  

”Ole oma itsesi.” 

3 x tavoitteet 

1. Pyrin pitämään itseni ajan tasalla uusista pakkausmateriaaleista, joita varsinkin täällä  
Suomessa innovoidaan. Tämä tavoite on pakkokin saavuttaa, sillä pakkausmaailma muuttuu niin kovaa vauhtia.  
 
2. Haluan valjastaa tekoälyn omaan tekemiseen mukaan, eli tekoälyn ymmärtäminen ja käytön opettelu on ensi vuoden henkilökohtainen tavoitteeni. Jos ei tähän kelkkaan hyppää nyt, jää auttamattomasti jälkeen.  
 
3. Videoeditoinnin perusteiden opettelu. En toistaiseksi ole editoinut mitään, mutta voisi olla mielenkiintoista oppia. 

Outi Oravainen 

– pakkaussuunnittelija, DesignCompany
– TikTok: @designcompany.fi 
– Koulutus: graafinen suunnittelija 
– Perhe: puoliso ja kaksi lasta 

Uusimmat