Olutlasi sekä puukuidusta ja kasviperäisestä muovista valmistettu olutpullo

Palautuspullo puukuidusta ja kasviperäisestä muovista

Valikoidut kuluttajat ja sidosryhmät saivat kesäkuussa ensimmäistä kertaa käsiinsä puukuidusta valmistettuun pulloon pakattua olutta, kun Carlsberg-konserni julkisti kehitteillä olevan kuitupullonsa. Kronenbourgin panimossa Ranskassa pullotettu 8 000 pullon erä jaettiin kahdeksaan maahan: Tanskaan, Ruotsiin, Suomeen, Norjaan, Iso-Britanniaan, Saksaan, Puolaan ja Ranskaan. Suomeen tuli 300 pulloa. 

”Kyseessä on koe-erä, eikä tätä toisen sukupolven kuitupulloa tulla näkemään markkinoilla”, Carlsberg-konserniin kuuluvan Sinebrychoffin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Marja-Liisa Weckström kertoo. 

”Nyt keräämme kuluttajapalautetta sekä tietoa siitä, miten pullo toimii tuotannossa, logistiikassa ja kierrätyksessä.”

Kuitua päällä, biomuovia sisällä

Pullon materiaalista 55 prosenttia on FSC-sertifioidusta metsästä peräisin olevaa, osittain suomalaista puukuitua. Kuituosan kehitystyöstä vastaa tanskalainen innovaatioyritys Paboco kumppaneineen. Kehitystyö alkoi jo vuonna 2015. 

Kuitupinnan alla on kerros vehnätärkkelyksestä valmistettua PEF-muovia eli polyeteenifuranoaattia, jonka on kehittänyt hollantilaisyritys Avantium. 

Kuitupinta suojaa sisältöä valolta paremmin kuin lasipullo, ja PEF-muovi puolestaan suojaa hapelta paremmin kuin juomapulloissa yleensä käytetty PET-muovi.

”Kuitupinta toimii myös lämmön­eristeenä, joten kuitupullo pysyy kylmänä pitempään kuin tölkki tai lasipullo”, Weckström kertoo. 

Kehitystyö jatkuu

Jämäkältä tuntuva pullo painaa tyhjänä 37 grammaa, josta muovin osuus on 18 grammaa. 

”Jo tällaisena pullo on ympäristöjalanjäljeltään parempi kuin kertakäyttöinen lasipullo. Kun muovikerrosta saadaan kevennettyä, metallinen kruunukorkki vaihdetaan biomateriaalista valmistettuun ja pakkaus tuotetaan uusiutuvalla energialla, se tulee päihittämään uudelleen käytettävät lasipullot, jotka ovat kaikkein ekologisimpia tällä hetkellä”, Weckström sanoo. 

Hänen mukaansa kuitupullo voisi olla kaupallisesti valmis lanseerattavaksi vuonna 2025. 

”Kuitupullo lanseerataan mitä todennäköisimmin ensiksi sellaisessa maassa, jossa on toimiva panttijärjestelmä. Jokin Pohjoismaista voisi siten tulla kyseeseen. Pullon palauduttua kuitu- ja muoviosa erotetaan toisistaan ja kierrätetään materiaaleina.” 

”Ja jos kävisikin niin, että pullo joutuisi maastoon, sen hajoaminen hiileksi ja vedeksi alkaa jo vuoden sisällä.

***

Kuitupullon kehitystyön taustalla on tanskalainen innovaatioyritys Paboco eli Paper Bottle Company. Sen ympärille on muodostunut suurten kansainvälisten kuluttajabrändien omistajien Paper Bottle -yhteisö. Siihen kuuluvat Carlsbergin lisäksi CocaCola, Pernod Ricard, L’Oréal ja Procter & Gamble. 

Teksti Katariina Krabbe
Kuva Carlsberg

Uusimmat