Suomalaista ammattikorkeakoulua vastaavassa Duale Hochschule Baden-Württembergissä Karlsruhessa Saksassa on ForestBioFacts-oppimisympäristö ollut opiskelijoiden käytössä toista vuotta.
”Opiskelijoilla on vapaa pääsy ForestBioFactsiin, ja hyvin he ovat käyttäneet sitä hyödyksi projekti- ja bachelor-töissään. Samoin monet luennoitsijamme käyttävät ForestBioFactsiä luentomateriaalia suunnitellessaan. Muuten ForestBioFactsin sisällyttämisessä opintoihin ollaan vielä alkuvaiheessa, mutta vähitellen sitä aletaan ottaa yhä enemmän käyttöön”, kertoo professori Jukka-Pekka Valkama.
Valkama johtaa Kestävän kehityksen tiede ja teknologia -osastoa, jossa kestävä kehitys on opetuksen perusta ja suuntautumisvaihtoehdot paperiteknologia ja pakkausteknologia.
Digitaalisen ForestBioFacts-oppimisympäristön hyvinä puolina Valkama pitää ajantasaista tietoa ja tiedon nopeaa löytymistä. Enemmän sisältöä hän toivoo kierrätyksestä.
”Saksassa paperiteollisuus on noin 80-prosenttisesti kierrätyspaperipohjaista, joten sen puolen tieto hyödyttäisi meitä. Eikä varmaankaan huono idea olisi, jos syvälle menevän tieteellisen tiedon lisäksi olisi mukana myös käytännön puolta.”
Digitaalisuus oppimisen nykypäivää
”ForestBioFacts palvelee meitä monipuolisesti”, kertoo TAMKin biotuotetekniikan koulutuksen tutkintovastaava Päivi Viitaharju.
”ForestBioFactsin teemoista löytyy eri opintojaksoille paljon lähdemateriaalia ja oheislukemista, on hyviä asiantuntijakatsauksia, podcasteja ja webinaareja. Opinnäytetöissä ja laboratorio-raporteissa ForestBioFacts on olennainen ja luotettava teoriaosuuksien lähdeaineisto, ja vaihto-opiskelijoille sekä suomenkielisille englanninkielisen opintopolun valinneille sanakirja on osoittautunut hyväksi avuksi”, luettelee hän.
Oppimisympäristön suomenkielisiä oppimispolkuja Viitaharju pitää hyvinä varsinkin ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille.
”Heillä on esimerkiksi turvallisuusteema, josta ForestBioFactsissä on hyvä turvallisuusosio ja kiva tehtävä lopussa.”
ForestBioFactsin webinaarit ja podcastit saavat Viitaharjulta kiitosta.
”Ne ovat yksi tavoista, joilla opettajat pysyvät ajan tasalla juuri pinnalla olevista alan asioista. On hienoa, että lähetykset ovat myös tallenteina opiskelijoiden kuunneltavissa ja tehtävien tausta-aineistona.
Digitaalinen oppimateriaali on nykypäivää. Nuorten tapa oppia on kuunnella ja katsoa, ei vain lukea. Siihen ForestBioFacts vastaa hyvin.”