Ekologisuus tulee pehmopaperituotteisiin
Metsä Tissue ja Georgia-Pacific ZAO pian kilpasilla keskenään
Biohajoavista wc-paperituotteista ja menetelmien ekologisuudesta näyttäisi muodostuvan uusi kilpa-areena pehmopaperiteollisuuteen. Suomalaisratkaisut vastauksena Lotuksen hajoavalle wc-paperirullalle esiteltäneen ensi vuoden alussa.
Metsäliitto-konserniin kuuluva Metsä Tissue Oyj joutuu erikoiseen tilanteeseen kun se markkinoi kilpailijansa Georgia-Pacific LLC:hen kuuluvan Georgia-Pacific ZAO:n tuotteita Venäjällä. Metsä Tissue aloittaa Lotus-brändin valmistuksen ja myynnin Venäjällä omien kuluttajabrändiensä Lambin ja Molan lisäksi. Osana Georgia-Pacificin Lotus-tuotemerkkiä on markkinoille esitelty huuhtohylsy, jonka voi huuhtoa wc:stä alas. Yhtiö kertoo, että sen ratkaisu on läpimurto: lajissaan ensimmäinen biologisesti hajoava, kokonaan huuhdottava, kompostoitava tai kierrätettävä wc-paperihylsy. Vaikka Flush&Go-huuhtohylsyteknologiaa voidaan käyttää vanhoissa putkistoissa ja taloissa sekä sakokaivoissa, joita esimerkiksi Venäjän markkina on täynnä, ei maassa ole vielä juuri minkäänlaista kysyntää ekologisilla brändeillä. Vientiteollisuus on tästä perillä, ja Lotus-tuoteuutuutta ei tässä vaiheessa lanseerata Venäjällä – vaikka venäjänkielinen teksti näkyykin yhtenä mukana hylyssä. Siitä ei vielä ole tietoa, millä aikataululla Georgia-Pacific lanseeraa patentoimiaan Lotuksen uutuuksia itäisessä osassa maailmanmarkkinoita.
”Kokonaan hylsytön rulla mahdollinen”
Metsä Tissue myöntää, että mediaseksikkyys ja ekologisuus eivät ole Venäjän markkinoilla samanlaisia valtteja kuin länsimaissa. Yhtiö ei kuitenkaan aio jäädä sivustakatsojaksi tuoteuutuuskilvassa.
Metsä Tissuen tuotestrategioista vastaava liiketoimialueen johtaja Kari Muttilainen ottaa kopin Georgia-Pacific ZAO:n keksinnöstä, ja kertoo, että Metsä Tissue tulee pian haastamaan yhteistyökumppaninsa ekotuoteuutuuksissa.
”Yksi mahdollisuus on kokonaan hylsytön rulla. Muitakin tapoja voi tässä olla vielä kehitteillä”, hän sanoo.
Metsä Tissuen keskitetty tuotekehitysyksikkö Competence Center Tissue sijaitsee Raubachin tehtaalla Saksassa. Uuden teknologian on määrä edistää luonnonvarojen säästämistä tuotteiden elinkaaren kaikissa vaiheissa.
”Tuote- ja työturvallisuus ovat avainasemassa Metsä Tissuen toiminnassa.”
Tähtäimessä Venäjä
Metsä Tissue aloitti pitkän tähtäyksen liiketoimintansa Venäjällä jo vuonna 2004 ja on sen jälkeen perustanut kaksi toimistoa Moskovan alueelle. Vuonna 2008 yhtiö aloitti Lambi- ja Mola-kuluttajatuotteiden ja Katrin-suurkuluttajatuotteiden jalostamisen Naro Fominskissä Moskovan lähellä.
Juhannuksen alla tehty lisenssisopimus oikeuttaa Metsä Tissuen valmistamaan, myymään ja markkinoimaan kuluttajille suunnattuja Lotus-pehmopaperituotteita Venäjällä. Tämä kauppa on aikataulutettu toteutuvaksi kolmannen vuosineljänneksen lopussa, minkä jälkeen Metsä Tissue aloittaa Lotus-tuotteiden valmistuksen ja myynnin venäläisille asiakkaille. Lisenssisopimuksen lisäksi Metsä Tissue ostaa valikoidun osan Lotuksen valmistuotevarastosta Venäjällä. On syytä muistaa, että Georgia-Pacificin Lotus-kuluttajatuotteiden myynti Venäjällä oli viime vuonna noin 20 miljoonaa euroa.
Suomalaiskuluttajaa kiinnostaa mukavuus
Georgia-Pacificin Lotus-tuotemerkkiin liitetty biologisesti hajoava huuhtohylsy ei vaadi lisävettä, vaan tuotetietojen mukaan hylsy hajoaa huuhdottaessa sataprosenttisesti kuten wc-paperi.
Uutta hylsyä löytyy kaupoista syyskuusta alkaen. Lotuksen teettämän tutkimuksen mukaan 74 prosenttia suomalaisista kuluttajista on käyttömukavuuden vuoksi kiinnostunut käyttämään huuhdottavaa hylsyä. 59 prosenttia kuluttajista ei kierrätä tyhjää hylsyä. He joko jättävät sen jälkeensä tai laittavat hylsyn tavalliseen roskakoriin. Tutkimus osoitti myös, että hylsy on papereista vähiten kierrätettävä, vain 33 prosenttia tyhjistä hylsyistä kierrätetään Suomessa. Suomalaiset kierrättävät esimerkiksi lasin 97-prosenttisesti. Georgia-Pacific on pehmopaperin, rakennustarvikkeiden, pakkausmateriaalien, paperin, selluloosan ja kemikaalien tuottaja. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Atlantassa. Georgia-Pacific työllistää yli 40 000 ihmistä noin 300 yksikössä Pohjois-Amerikassa, Etelä-Amerikassa ja Euroopassa.
-Reijo Holopainen-