”Pitämällä tuotteen kunnossa ja pidentämällä sen elinkaarta, ymmärrämme, miten tuotetta pitää muuttaa, parantaa tai uudistaa, jotta elinkaari pitenee ennen kierrätystä”, sanoo Petteri Ijäs Konecranesilta.
Tuotteet korjataan vasta sitten, kun korjaamista tarvitaan ennen vikaantumista, ennustavan kunnossapidon menetelmin. Komponentit vaihdetaan niiden ollessa elinkaarensa päässä.
Kun tuote pysyy parhaassa mahdollisessa toimintakunnossa, asiakas pystyy tekemään myös oman tuotantonsa optimaalisella tavalla. Jälkiasennus- ja modernisointipalveluilla vanha tuote saa lisää elinaikaa. Samalla pystytään hyödyntämään jo käytössä ollutta teräsrakennetta ja mahdollisesti muita komponentteja sekä suunnittelemaan varaosia vanhoihin laitteisiin takaisin mallintamalla.
”Asiakkaat eivät investointeja tehdessä vielä nosta kiertotaloutta esille merkittävänä tekijänä, sillä osassa asiakasyrityksiä kiertotalousajattelu ei ole vielä asettunut osaksi liiketoimintaa, vaan se näkyy usein välillisenä arvona. Toki yritämme palveluissamme saada tämänkin asian visuaalisesti näkyväksi ja on myös meidän vastuullamme tuoda esiin kiertotalouden hyödyt. Koetamme tuottaa asiakkaille informaatiota oikeiden päätösten tekemiseksi, jotta laite pysyy kunnossa ja uusitaan oikeaan aikaan”, toteaa Satu Kaivonen Konecranes-konsernin vastuullisuustiimistä.
”Kun katsomme arvoprosessia takaisin päin, meillä on kyky analysoida laitteen toimivuutta asiakaskohtaisesti. Toivomme, että tämä näkyy asiakkaallemme jatkuvana ja toiminnan optimointina koko elinkaarella. Toistaiseksi en ole vielä kuitenkaan kuullut kiertotaloussanaa kovinkaan monen asiakkaan suusta. Reaalimaailma ja kiertotalousmaailma ovat silti mielestäni samaa asiaa, joten tässä on ehkä se yhteys.”
Konecranesin mukaan tuotteen elinkaaren hyvä hallinta linkittyy aina myös kiertotalouteen ja se näkyy sekä liiketoiminnallisena hyötynä että ympäristöhyötynä.
Optimoimalla ja vähentämällä materiaalien kulutusta varaosat eivät seiso turhaan varastossa, ja varaosahallintoa pystytään suunnittelemaan etukäteen sekä tilaamaan tarvittavan varaosan ennen sen tulemista käyttöikänsä päähän.
Näin tehostetaan kaikenlaista materiaalin käyttöä ja logistiikkaa. Samalla säästetään myös päästöjä, kun koko nostopaketin arvoketju on suunnittelusta alkaen yksissä käsissä.
”Analysoimme erään asiakkaamme laitekannan ja komponentiikan kymmenessä tehtaassa. Analyysissa huomioimme, kuinka moni laite voi käyttää samaa varaosaa. Varaosien optimointi johti kymmenen tehtaan varaosavaraston pienenemiseen noin 30 prosentilla. Analyysiin sisältyvän suosituksen mukaisesti toteutettu varaosahallinnan ratkaisu takaa varaosasaatavuuden kaikkiin tehtaisiin kaikkina aikoina ilman varaosiin sitoutunutta pääomaa. Tällä konsultaatiolla säästämme myös luontoa. Komponentteja ei osteta tai valmisteta muutoin kuin tarpeen mukaan. Toimintamallissamme oli mukana 160 laitetta”, Petteri Ijäs kertoo.
”Modernisointien kautta pystymme tekemään isoja ympäristötekoja sekä asiakasympäristössä että omassa yrityksessämme. Terästä ei tarvitse lähteä kuljettamaan, muokkaamaan tai jalostamaan uuden laitteen tekemiseksi, jos vanha voidaan uudistaa. Tämä on ollut iso liiketoimi meille, jota digitalisointi tukee vahvasti.”
Teksti Leif Lindberg
Kuva Konecranes