Vuonna 2011 startannut Chemarts on ainutlaatuinen oppimisalusta, joka tuo yhteen tekniikan ja muotoilun opiskelijoita muun muassa kesäprojektien kautta.
Opiskelijoiden tehtävänä on kehittää selluloosaa ja kasvibiomassaa hyödyntäviä uusia konsepteja, jotka voivat parhaimmillaan johtaa kokonaan uusien biotuotteiden keksimiseen.
Aalto-yliopiston muotoiluseminaarista alkunsa saanut Chemarts on hyvä esimerkki eri korkeakoulujen välisestä monialaisesta yhteistyöstä. Dekaanien myönteinen suhtautuminen hankkeeseen on mahdollistanut toimintaan vuosittain osallistuvien opiskelijoiden määrän kasvattamisen lähes sataan.
“Design Meets Biomaterials on johdantokurssi Chemartsille ja on avoin kaikille Aallon opiskelijoille. Sille ei ole esitietovaatimuksia. Tarvitaan vain uteliaisuutta biomateriaaleihin, muotoiluun ja monitieteellisissä ryhmissä tapahtuvaan laboratoriotyöskentelyyn. Moni opiskelija innostuu osallistumaan Chemarts-kesäkouluun ja suorittamaan opinnäytetyönsä tältä alueelta”, kertoo Aalto-yliopiston puunjalostuksen kemian professori Tapani Vuorinen.
Kokeellinen materiaalitutkimus synnyttää uusia brändejä
Chemartsin perusajatuksena on antaa opiskelijoille tilojen ja työkalujen lisäksi vapaus itsenäiseen työskentelyyn. Opintopisteitä kerryttävän oppimiskokemuksen lisäksi opiskelijat tuottavat biopohjaisia materiaalikokeiluita ja tuoteprotoja, jotka saavat kansainvälistä näkyvyyttä.
Chemarts on onnistunut innostamaan opiskelijoita uusiin aluevaltauksiin muun muassa luonnonkosmetiikan saralla. Havu Cosmetics on yksi ideasta itsenäiseksi yritykseksi asti ponnistanut innovaatio. Sen suomalaisesta tervalepästä ja haavasta valmistettavat huulipunien ulkohylsyt ja biohajoavasta polymeeristä tuotettavat sisähylsyt ovat hurmanneet suomalaisten kuluttajien ja messukävijöiden lisäksi kansainvälisesti tunnetun Wallpaper-designlehden lukijakuntaa.
”Mietimme parhaillaan, miten saisimme useampia kursseilla syntyneitä ideoita vietyä eteenpäin tinkimättä kuitenkaan kurssien kokeellisesta luonteesta”, sanoo professori Pirjo Kääriäinen Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun muotoilun laitokselta.
Tutkimushanke yhdisti sellun ja pk-sektorin tarpeet
Chemartsin inspiroimana on käynnistetty lukuisia tutkimushankkeita, joista suurin oli vuosina 2013–2018 toteutettu Design Driven Value Chains in the World of Cellulose.
Business Finlandin rahoittama viisivuotinen tutkimusprojekti etsi selluloosalle uusia käyttösovelluksia ja liiketoimintamalleja erityisesti pk-sektorin tarpeisiin. Hankkeeseen osallistuivat Aalto-yliopiston lisäksi Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, Tampereen teknillinen yliopisto ja Vaasan yliopisto. Projektin erityispiirteenä oli muotoilijoiden, arkkitehtien, liiketoimintaosaajien ja materiaalitutkijoiden tiivis tutkimusyhteistyö.
“Kun ajattelee, että Chemarts sai alkunsa kuuden opiskelijan palkkaamisesta yhdeksi kesäksi, niin siihen suhteutettuna olemme saavuttaneet paljon varsin pienellä alkuinvestoinnilla. Se on lisännyt opiskelijoiden kiinnostusta biomateriaaleihin sekä tuonut Aalto-yliopistolle valtavasti positiivista julkisuutta”, Vuorinen myhäilee.
Muotoilun, brändiajattelun ja luonnonmateriaalitieteen yhdistäminen on noteerattu muun muassa Dutch Design Weekillä. Lokakuussa Hollannin Eindhovenissa järjestetty Pohjois-Euroopan suurin muotoilutapahtuma tarjosi Chemartsille näköalapaikan kansainvälisen muotoilun maailmaan ja kasvatti yhteistyöverkostoa.
”Biopohjaisten materiaalien ympärillä käy nyt maailmalla kova kuhina, sillä niiden nähdään tuovan ratkaisuja moniin kestävän kehityksen ongelmiin. Perinteisen materiaalitutkimuksen lisäksi mukana on muotoilijoiden luovuus ja ennakkoluulottomuus. On hienoa olla mukana tässä kansainvälisessä ilmiössä erityisesti puupohjaisilla materiaaleilla”, Kääriäinen summaa.
Teksti Ari Rytsy
Kuva ja video Valtteri Kantanen