Puu tuli autoon

Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä äskettäin esitelty suomalainen Biofore-konseptiauto testaa uusiutuvien biomateriaalien mahdollisuuksia autoteollisuudessa ja liikenteessä.

Geneven autonäyttely kuuluu autoalan tärkeimpiin vuotuisiin tapahtumiin. Tänä vuonna maailman mahtimerkkien rinnalle pääsi Metropolia Ammattikorkeakoulu omalla osastollaan. Siellä esiteltiin Suomessa suunniteltu ja valmistettu Biofore-konseptiauto.

UPM toi kolme vuotta sitten markkinoille UPM Formi -biokomposiitin, jota valmistetaan sekoittamalla koivusta tai männystä saatavaa sellukuitua ja polypropeeni-muovia. Biokomposiitti on ominaisuuksiltaan muovin kaltaista, mutta sellun ansiosta sen hiilijalanjälki jää paljon pienemmäksi kuin tavallisen muovin.

Lanseerauksensa jälkeen UPM Formia on käytetty muun muassa kaiutinkoteloissa sekä keittiö- ja puutarhakalusteissa. Mutta voisiko sitä ja muita uusiutuvia biomateriaalipohjaisia tuotteita hyödyntää autossa?

UPM päätti ottaa siitä selvää ja otti yhteyttä Metropolia Ammattikorkeakouluun, jolla tiedettiin olevan kokemusta konseptiautojen suunnittelusta ja rakentamisesta.

”Halusimme sekä ylipäätään esitellä uusiutuvien biomateriaaliemme käyttömahdollisuuksia että kokeilla niiden soveltuvuutta erityisesti autonvalmistuksessa”, kertoo johtaja Juuso Konttinen UPM:stä.

”Jo ennen hankkeen lopullisen rahoituskuvion selviämistä muotoilualan opiskelijamme aloittivat designin luonnostelun. Ihan aluksi piti miettiä, kenelle auto suunnitellaan. Kohderyhmäksi määriteltiin alle 40-vuotias perheellinen autoilija, joka haluaa valita vastuullisesti”, taustoittaa Metropolia Ammattikorkeakoulun osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala.

Konseptiauton kokoonpanoon päästiin syksyllä 2012. Viimeisessä vaiheessa autoa koeajettiin visusti julkisuudelta piilossa

Parikymmentä kiloa puuta

Biofore-konseptiauto on kompaktin oloinen ajoneuvo, jossa huomio ensimmäiseksi kiinnittyy lasin käyttöön. Tuulilasi ja etuovien ikkunat näyttävät tavallista suuremmilta. Merkittävimmät innovaatiot eivät kuitenkaan heti hypi silmille.

Auton sisustuspaneeleissa, helmoissa ja ovissa on UPM Formi -biokomposiitin lisäksi UPM Grada -puumateriaalia, eräänlaista helposti muotoiltavaa vaneria. Polttoaineena käytetään puupohjaista uusiutuvaa dieseliä, UPM BioVernoa. Sisustuksessa ja varaosissa hyödynnetään UPM Raflatacin tarramateriaaleja.

Valmis auto sisältää puuta parikymmentä kiloa. Jo sellainen määrä laajamittaisessa tuotannossa vähentäisi huomattavasti autotehtaiden kasvihuonekaasupäästöjä. Kuitenkin jopa neljännes teollisesti valmistetun auton painosta voisi olla uusiutuvia biomateriaaleja. Muovi saattaisi syrjäytyä muun muassa puskureista.

Geneven autonäyttelyn jälkeen Biofore-konseptiauto rekisteröidään Suomessa tieliikenteeseen.

Tuhansien työtuntien unelma

Biofore-konseptiauton suunnitteluun ja rakentamiseen on osallistunut noin 50 Metropolia Ammattikorkeakoulun autotekniikan, konetekniikan, ympäristötekniikan ja muotoilun opiskelijaa. Työtunteja heille kertyi kymmeniä tuhansia.

”Opiskelijoille tämä hanke on tarjonnut mahdollisuuden tavallisesta opiskelusta poikkeavaan pitkäjänteiseen työskentelyyn. Sitä työnantajatkin osaavat arvostaa. Ja merkitseehän oman auton rakentaminen monelle unelmien toteuttamista”, Hautala mainitsee.

Metropolia Ammattikorkeakoululle Biofore-konseptiautosta tuli sen historian tähän asti suurin teknologiakehityshanke.

Teksti: Vesa Ville Mattila
Kuva: UPM

Uusimmat