Heinolalaisen Ice Age Waters Oy:n ja UPM Raflatacin yhteistyön ydin tiivistyy kestävään kehitykseen.
Ice Age Watersin toimitusjohtaja Petteri Ahosen mukaan kestävä kehitys nousee pintaan jokaisessa asiakaspalaverissa.
Vellamo-vedelle jo muutama vuosi sitten laadittua kestävän kehityksen ohjelmaa tarkennetaan parhaillaan.
”Pullovesibisneksessä ja erityisesti luonnon mineraalivesissä keskusteluissa nousevat aina esiin kestävän kehityksen periaatteet sekä toki tiedot veden alkuperästä ja koostumuksesta.”
Yhteistyö UPM Raflatacin kanssa alkoi noin vuosi sitten. Syksyllä 2020 Ice Age Waters on juuri avannut Heinolaan uuden pullotuslinjan. Tuotantoennusteiden mukaan Vellamoa viedään ensi vuonna päämarkkina-alueelle Pohjois-Amerikkaan noin 1,5–2 miljoonaa pulloa.
Ahosen mukaan UPM Raflatac Forest Film PP -etikettimateriaali auttaa bränditarinan vahvistamisessa.
”Se on meille tärkeää, sillä puhtaus ja luonnonmukaisuus ovat brändimme ydintä.”
Tärkeää on myös tuotannon jäljitettävyys. RafMore -älytarraratkaisun avulla kuluttaja saa tietoa Vellamon hiilijalanjäljestä ja elinkaaresta.
Viestiä vievä etiketti
UPM Raflatacin muovipohjaisista tarramateriaaleista vastaava johtaja Tuomo Wall huomauttaa, että kyseessä on kaikin puolin sopiva kumppani tämän tyyppisen innovaation markkinoille viemiseen.
”Vellamo-vesi on niin sanottu high end -brändi, joten etiketin kantama viesti sopii heidän tuotteeseensa ja lisää osaltaan sen arvoa.”
Wall on muutenkin huomannut, että kestävä kehitys suuntaa entistä enemmän myös brändien omistajien toimintaa. Se on luonnollista, sillä ympäristöseikoilla on jo suuri vaikutus kuluttajien ostopäätöksiin.
”Kehitystä ajaa tietoisuus siitä, että fossiilitalouden aika on päättymässä. Ero viiden vuoden takaiseen on selvä. Uusiutuvista raaka-aineista tehtävät tuotteet ja niiden osin korkeammat hinnat eivät ole enää yhtä lailla kynnyskysymyksiä kuin aiemmin.”
Teksti Jaakko Liikanen
Kuva UPM