Kaksi naishenkilöä tarkastelee kännykän näytöltä digitaalisen oppimisympäristön materiaaleja.

Avaimia digitaaliseen oppimisympäristöön

Kahden oppimispolun 27 oppimismoduulissa ohjataan oppijat ForestBioFactsin teemojen sisältöihin. Laajan 16-teemaisen digitaalisen oppimisympäristön eri aihealueisiin luodaan tiivistettyjä opetusjaksoja. 

Sivustolle tuleva saa valittavakseen kaksi vaihtoehtoista oppimispolkua eri teemoihin. Teknisesti suuntautuneille, lähinnä teollisuuden piiristä tuleville tiedonhakijoille kohdistettuja pidempiä sisällöllisiä tiivistyksiä on 17 oppimismoduulia. 

Metsäalaa ja sen terminologiaa vähemmän tunteville suunnattuja lyhyempiä oppimismoduuleja on kymmenen.

Pidemmän oppimispolun 17 moduulia on jo julkaistu ForestBioFacts -sivustolla. Lyhyemmät oppimispolut valmistuvat vuoden loppuun mennessä. Kehitystyötä on tarkoitus myös jatkaa lisäämällä oppimispolkuihin vuorovaikutteisuutta kasvattavia kysymys–vastaus-osioita. 

Tarttumapintaa on toivottu 

Tekstitiivistelmistä vastaava Puun­jalostusinsinöörit ry:n projektikoordinaattori Donika Morina sanoo tarpeen oppimispoluille tulleen selkeästi ulkopuolelta.

Olemme saaneet palautetta, että laajalla sivustolla hukkuu tiedon määrään. Tarvitaan jotain, josta saa heti kiinni.

Morinan mukaan pidemmät, teknisen taustan omaaville ForestBioFactsin käyttäjille suunnatut oppimispolut ovat hänelle itselleen helpompia rakentaa. Morina on Aalto-yliopistosta valmistunut kuitu- ja polymeeritekniikan DI. 

”Koen haastavampana lyhyempien oppimispolkujen tekemisen. Niissä sisältö halutaan enemmän interaktiiviseksi ja innostavaksi, jotta aloittelevien oppi­joiden mielenkiinto säilyisi. Teknisten tietojen sijaan niissä keskitytään erityisesti lopputuotteisiin, kuten paperiin tai nanoselluun ja siihen, mitä kaikkea eri puupohjaisista materiaaleista pystytään nykyisin tekemään.” 

Oppimisympäristön pitkät versiot on ForestBioFactsin materiaalin pohjalta toimittanut pitkän kokemuksen opetustyöstä omaava Taitotalon Erland Hermansson. 

Puunjalostusinsinöörit ry:n kehityspäällikkö Heli Kankare toteaa, että pidemmillä oppimispoluilla on tarkoitus palvella sekä alan aloittelevia opiskelijoita että teollisuudessa työskenteleviä uutta tietoa ja oppia hakevia ammattilaisia. Yliopistotasolla professorit voivat tarjota opiskelijoilleen näin oppimateriaalia metsäbiotaloudesta.

”Lyhyemmät polut on kohdennettu teollisuudessa työskenteleville, joilla ei ole teknistä taustaa kuten esimerkiksi taloushallinnon ja markkinoinnin asiantuntijoille.”

Teksti Jaakko Liikanen
Kuva PI

Uusimmat