Siparila Oy:n toimitusjohtajan Juha Sojakan mielestä brändääminen ja erikoistuminen kannattaa puunjalostusalalla.
Kymmenvuotias Siparila Oy tekee rakennusten ulko- ja sisäverhoilutuotteita. Kasvua on tullut lyhyessä ajassa reilusti, mutta matkan varrella on ollut myös nopeita käänteitä, yllättäviä haasteita ja sopeutumista markkinatilanteeseen.
Toimitusjohtaja, tuotantotalouden diplomi-insinööri Juha Sojakka sai idean yritysostoon toimiessaan Kärsämäellä Incap Furniturella tuotantopäällikkönä.
”Ajattelin, etten sillä seudulla aio asua loppuelämääni. Kun sain tiedon, että Keski-Suomen Puukympit myy höyläämöliiketoiminnan, tein päätökseni ryhtyä yrittäjäksi.”
Viime vuonna Siparilan liikevaihto oli 18 miljoonaa euroa. Korkeimmillaan liikevaihto on käynyt yli 20 miljoonassa. Kannattavuus ja tuottavuus olivat korkeimmillaan kolme, neljä vuotta sitten, ennen yritysostoja.
Voittoisien vuosien jälkeen, vuonna 2010, yritys osti Haapavedellä sänkyjä valmistavan Incap Furniture Oy:n sekä Parkanon Höyläämö Oy:n liiketoiminnot. Haapaveden yksikköä työllistäneet Ikean sänkytoimitukset loppuivat kuitenkin viime vuonna, ja yritys hakee parhaillaan uusia asiakkaita muun muassa Pohjoismaista.
Talouden taantumavuosiin Siparila on vastannut tehostamalla työtapoja: työnjohtoporras on poistettu ja työntekijöiden vastuuta lisätty. Kehitystyön ansiosta yrityksen kannattavuus on parantunut. Siparila on myös saanut kehitystyöstä työmarkkinajärjestöjen kunniamaininnan.
Siparilassa työskentelee tällä hetkellä 90 henkilöä. Hieman yli puolet liikevaihdosta tulee Jyväskylän Vaajakosken tehtaalta ja loput Parkanon ja Haapaveden yksiköistä.
Brändäystä ja koulutusta
Sojakka sanoo, että puunjalostusteollisuus on nopean kopioinnin ala. Muun muassa Siparilan kuuluisimmalle innovaatiolle, Siparila Topcoat -ulkoverhouspaneelille, haettiin hyödyllisyysmallisuoja eli pikkupatentti. Topcoat on valmiiksi käsitelty, piilokiinnitettävä paneeli, jolla julkisivu saadaan asennettua ilman naulanreikiä.
Omakotirakentajien lisäksi Siparilan asiakkaita ovat rauta- ja puutavarakaupat, rakennusliikkeet, arkkitehtitoimistot ja sisustussuunnittelijat.
”Loppuasiakas, esimerkiksi rakentaja tai sisustaja, haluaa nättiä puupintaa kotiinsa. Meidän tulee kertoa myyjälle, minkälaisia vaihtoehtoja on tarjolla ja mihin kohteisiin ne sopivat. Lisäksi opastamme sisustussuunnittelijoita ja toimitamme heille materiaaleja.”
Projektimyynnin kohderyhmänä ovat muun muassa rakennusliikkeet, jotka päättävät talojen ulkoverhousmateriaaleista.
Sojakka korostaa, ettei pelkkä jalostusasteen nosto tuo lisää katetta, vaan menestyäkseen yrityksen pitää pystyä erikoistumaan, brändäämään tuote ja olemaan koko ajan askeleen muita edellä. Siparila tavoittelee kasvua brändimarkkinoinnin sekä asiakkaiden ja yhteistyökumppanien kouluttamisen avulla. Sisäverhoilupuolella uudenlaista brändiä on rakennettu muun muassa yhteistyöllä muotoilija Ristomatti Ratian ja sisustusarkkitehti Kari Lappalaisen kanssa.
”Puunjalostusteollisuus on perinteisistä aloista perinteisin. Uusien keksintöjen läpimeno on hidasta, eivätkä rakennuttajat aina osaa arvioida, miten paljon käyttövalmiiksi käsitellyt ulkoverhoilupaneelit säästävät verrattuna erikseen laudoittamiseen ja maalaamiseen.”
Koko artikkeli on luettavissa Paperi ja Puu -lehden printtinumerossa 1/2013.
Teksti: Anne Repo
Kuva: Mikko Vähäniitty